måndag 11 mars 2013

ATT KÄNNA SIG FRI ATT AMMA UTE I DET FRIA!

Ni vet hur det känns när det börjar lukta vår i luften, solen skiner och det droppar vatten överallt. Gruset knastrar under skorna och man känner sig inspirerad och full av energi! Det är konstigt vad lite sol kan göra med oss människor. Jag får en intensiv lust att gå och dra på en barnvagn med en liten människa i. Kanske för att det är glada och varma minnen från den tiden när mina var små. Båda var ju runt fyra månader när våren började göra sig påmind, nyföddhetstiden var passerad och amningen hade stabiliserat sig. Man kunde gå ut utan att läcka mjölk eller få en mjölkstockning. Risken för att man skulle behöva stanna i mataffären och amma en oberäknelig trygghetssökande liten varelse var förbi. Livet var stabilt och inrutat. Både på gott och ont! Amningslinnet, min bästa vän, hade jag på mig VARJE dag. Hade förstås flera stycken och tvättade dem emellanåt ;) Amningslinnet måste vara den bästa uppfinningen för den som vill vara lite diskret med amningen utan att för den skull gömma barnet under en sjal. En sjal eller poncho hade liksom aldrig funkat med mina barn. Det hade varit alldeles för intressant för att amma om det hängde ett spännanade tygstycke mitt i ansiktet. Barnet vill ju oftast titta på sin mamma när det ammar, ögonkontakten underlättar utdrivningsreflexen också... Men linnet alltså...det hade jag under mina vanliga överdelar. Man kan knäppa upp och fixa och dona med amningsilägg, handdukar, amningsnappar och allt vad det var i skydd av sin vanliga tröja. Lägga barnet i position lyfta lite på tröjan och vips så satt man och amma! Utan att oroa sig för magen som ju hängde (hänger) över byxkanten eller att man skulle bli kall om ryggen (=mjölkstockning). Lika snabbt gick det att dra ner tröjan när gullungen var klar! 

Lilla bebben har två olika amninslinnen! 
Gravid och amningslinne från Cantaloop i härligt stretchigt microfiber, fyra praktiska färger, 
3276-bla-fram_0

och
(eller controlbottom eftersom det är nere runt magen som den håller in). 

401500 nursing control cami_high res


Kan det bli bättre!?

www.lillabebben.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar