onsdag 29 april 2009

Apropå solskyddsprodukter....

så hade jag totalt missat att man från Läkemedelsverket förbjudit försäljning av solskyddsprodukter med zinkoxid i. Förra sommaren var det det som man skulle använda till barn under 3 år... Jag blev lite förvånad men det måste ju finnas någon substans i det eftersom man gått ut så kraftigt från Läkemedelsverket.

I Tyskland och USA har man dock godkänt användning av solskyddsprodukter med zinkoxid.

Det handlar om de små, små såkallade nano-partiklar av zinkoxid som finns i fysikaliska solkrämer som t ex Bamse solkräm med solskyddsfaktor 30 (den har vi använt...). Man vill utreda vad som händer när dessa små partiklar utsätts för solljus. OM du precis köpt en sån tub så gå tillbaka till Apoteket så tar de den tillbaka, det här är ju ganska ny information.

Vill du läsa mer om detta så är detta en länk till apotekets hemsida där man skriver om detta:
http://www2.apoteket.se/Apoteket/om/Aktuellt/Fragor_och_svar_om_forbud.htm

Jag tycker att det är bra att man tar frågan på allvar och verkligen undersöker detta. Men ibland blir jag helt matt! Det kommer ju nya rön hela tiden och det som var väldigt farligt förra året kan vara helt ofarligt nu - och tvärt om.

Ett färskt exempel är ju de nappflaskor i klarplast som är tillverkade av PC (PolyCarbonat) som avger små mängder av det hormonliknande preparatet Bisfenol A (BPA). Den plast som finns på insidan av konserver innehåller också bisfenol A. Å ena sidan har man i EU höjt gränsvärdena 5 ggr för vad som anses ofarligt och å andra sidan har man i Kanada helt förbjudit nappflaskor med BPA. I USA rekommenderar man att gravida kvinnor inte äter konservmat. Vad är då riktigt och rätt?

Jag tror att man måste sätta det i perspektiv till alla andra kemikalier som finns i vår omgivning. Det finns över 100 000 olika ämnen som man inte vet alls hur de om 20 år kommer att påverka oss som cirkulerar i vår omgivning. Man får använda nappflaskorna av PC med förnuft. Blir de repiga så släng dem, värm i mikron i ett annat kärl (helst glas) och låt inte drycken stå i nappflaskan längre stunder (förvara t ex inte välling i nappflaskan som vi gjorde så vi skulle slippa det momentet mitt i natten... stackars dottern, men det är ett par år sen och då var det helt okej och "ofarligt"...) så minimerar du riskerna för att plasten ska släppa ut BPA. Eller så köper du en nappflaska av t ex PolyPropylén (PP) som inte innehåller BPA.

Lilla Bebben har båda varianterna av plast från NUKs First Choice med vid hals i lager och det är helt upp till dig som förälder att välja vilken du vill använda - men använd den på rätt sätt.

Den här informationen har jag hittat bland annat på Livsmedelsverkets sida http://www.livsmedelsverket.se/ och EFSAs sida (EFSA betyder European Food Safety Authority) http://www.efsa.europa.eu/EFSA/efsa_locale-1178620753812_1178620772817.htm

Man får ta till sig all information som strömmar över en som förälder och sen göra sin egen bedömning. Visst vill man skydda sina telningar mot allt ont och allt som kan göra dem sjuka men jag är säker på (tyvärr) att de får i sig saker som inte är bra varje dag... Det som man kan skydda dem från ska man förstås självklart också göra!

Men det är inte lätt att vara förälder idag! Det kommer så mycket varningar från alla håll och det är inte så konstigt att man hela tiden går med andan i halsen och en orolig mage för att det ska hända det bästa man har något!

I Vi Föräldrars senaste nummer fanns det en artikel om föräldrar och hur deras rädsla för att något skulle hända deras barn gjorde att de förbjöd barnen att leka. Detta medförde barn som satt vid datorn och blev tjocka och osäkra. Barn behöver ju leka och röra på sig för att lära sin kropp hur man gör, för att bli säkrare i sin egen kropp och få uppleva glädjen i att kunna göra något nytt som man inte kunde förut.

Det minns du väl hur kul det var t ex att kunna klättra upp i trädet den där första gången, eller när man hittade balansen på cykeln.

Själv prövade jag om det verkligen gick att klättra ända upp och sätta sig på taknocken på den där höga stegen. Det gick! Jag själv kommer inte ihåg det för jag var 2 år men jag måste ju ha varit mycket förmigkommen. Min dotter skulle inte få för sig att klättra upp på taket - HOPPAS JAG!!! :-). Mina föräldrar måste ha haft nerver av stål!

Nu ska jag sova.
Godnatt!
//Anneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar