söndag 8 mars 2009

Internationella kvinnodagen!

Idag är det internationella kvinnodagen och jag läste en intressant artikel i Nerikes Allehanda som deras ledarskribent (manlig) hade skrivit. Det finns en kvinna som är Socialpsykolog och professor, Berit Ås, som har tagit fram fem härskartekniker att förringa och ge kvinnor dåligt samvete.

Bland annat skrev ledarskribenten om Sten Tolgfors som i riksdagen i en debatt kallade sina två kvinnliga motståndare för endast förnamn medan han kallade sin manlige motståndare för både för- och efternamn. Ett typiskt sätt att förringa kvinnan på.

Alla tjejer har väl nån gång känt sig otroligt förminskade om de varit i manligt sällskap? T ex när man går in i en bilaffär och försäljaren nästan demonstrativt vänder sig till mannen. Detta hände oss och min man fick helt enkelt tala om att det var jag som skulle ha bilen - behöver jag säga att vi inte köpte nån bil där???

En annan gång var jag ute med mitt (gamla) band som består av 5 st män och så lilla mej. I alla fall kändes det så den gången. Det var faktiskt en kvinna som kom fram och hälsade på alla de andra först och då var endast trevlig och artig i rösten. Sen nästan böjde hon sig fram mot mig och sa "Nej, men hej! Har vi en tjej med också?" Hennes tonfall gick upp - nästan som till en hund eller ett barn - och det var bara den lilla klappen på huvudet som fattades. Jösses! Och det var en av samma kön som jag, dock 50+. Jag kände mig som om jag var ungefär 6 år och samma storlek som en 6-åring.

Det är inte bara män som förtrycker kvinnor, det är en sak som är säker!

Nej, tjejer, kvinnor, flickor, brudar, gussar... allt vad ni är: Vi behöver behandla varandra med respekt först och främst.

Ja, det var ett inlägg i debatten om kvinnoförtryck som kanske inte hör hemma här men som sagt är det den 8:e mars idag, och då måste man väl skriva något radikalt och stå på barikaderna en stund. Varför inte bränna en BH? --- eller inte...

Ta hand om er och andra tjejer extra mycket en sån här dag!

//Anneli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar